Senin, 17 Juni 2013




Niat Puasa & Doa Berbuka Puasa.



 
Salam.Pertama sekali saya mau mengucapkan selamat menjelang bulan Ramadhan, siap semua? Insya allah dapat kita mencium lagi harumnya bulan mulia ini. Di bawah ini saya sertakan bacaan niat puasa , doa berbuka puasa.
Nah sebentar lagi akan tiba bulan suci Ramadhan, kita semua sebagai umat Islam akan menyambutnya dan tentu saja tidak hanya menyambutnya namun juga beribadah sebaik mungkin selama sebulan penuh untuk mendapatRidho Allah SWT.

Bulan Ramadhan merupakan bulan suci dan istimewa meskipun bukan termasuk bulan haram seperti bulan Rajab, akan tetapi dibulan itulah AlQuran diturunkan, dosa-dosa di ampuni, dan pintu Neraka ditutup sedangkan pintu langit dibuka. Dan keutamaan lainnya yang tidak dimiliki bulan-bulan lainnya.

1 Ramadhan pada tahun ini akan jatuh antara tanggal 9 atau 10 Juli 2013, kalau Muhammadiyah sudah memastikan bahwa mereka akan mulai puasa tanggal 9 Juli nanti. Sedangkan pemerintah kemungkinan besar esok harinya. Namun kita tunggu saja.

Dan bagi kaum Muslimin yang ingin melihat jadwalnya maka silahkan meluncur ke jadwal puasa Ramadhan 2013 dan Imsakiyah 1434 Hijriyah seluruh Indonesia untuk mendapatkan jadwal lengkap sesuai kota dan provinsi anda berdomisili sekarang ini.

Untuk urusan doa, sudah tahukah anda doa buka puasa Ramadhan? Karena hal ini amatlah penting ketika datangnya Adzan Maghrib maka saatnya berbuka dengan makan atau minum namun sebelumnya kita membaca doa terlebih dahulu.





Niat puasa ganti / puasa qada' dalam rumi :


نويت صوم غد عن قضاء فرض رمضان لله تعالى

Nawaitu sauma ghodin an’ qada'e fardhu ramadhona lillahi taala


Artinya : Sengaja aku puasa esok hari karena fardhu Ramadhan kerana Allah Taala

Niat Berpuasa Harian:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjBkSw_D4LyANyZMpVWlRLmrlKTXK0eCLaoQ44K_a2JX8b-214SC8VoaoMqPyUd-ygzoiGPOoiJ9TeJo-m5QB9GuZ8Jpfj1QNtxUE-VrVwluZ9Le22pdaRXckcMbC6NlX_-UDyRY3AjRynW/s400/niatharianpuasa.jpg
Nawaitu sauma ghodin an’adae fardisyahri romadhona hazizhi sanati lillahhi ta’ala.

Maksud:

“Sahaja aku berniat puasa esok hari untuk menunaikan fardu Ramadan tahun ini kerana Allah Taala.”

Niat Berpuasa Sebulan :

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3VHUeKi2ilWxiAxNCDHyjdgT17q_ioQ_wH_ZI_LYbfUeGDVFK7M_7wuFSKZgf9xStwTswfDKv9KGKiu4U6V8bghFa68Zmv-SISz2ozvakt7m-uXjqSw-P9SGgNG7UyMkA6H6IQ9pybiBo/s400/niatsebulanpuasa.jpg

Nawaitu sauma syahri ramadhana kulihi lillahitaala

Maksud:

"Sahaja aku berniat berpuasa keseluruhan pada bulan ramadhan ini kerana Allah Taala"


Doa Berbuka Puasa:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjm95c_2MToIj_589AhLBe1UaQsoj9nubcL5SqxuAyJL6dvXQzB-sTdWwvMoiCxdoQpNBDGYEsilWSS-dmPH2ndt3zGklhR1w36qSKR01KeoZ_rtVCyvZ5giJ5QTVmEAwQn18sVQ0WsLmuh/s400/doaberbuka.gif

Allahumma laka shumtu wa bika amantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin







Maksud:
Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.

Jika ramai-ramai : ganti 'tu kepada 'na' (ganti saya kepada kami )

Allahumma laka shumna wa bika amanna wa ‘alaa rizqika aftharna birahmatika ya arhamarrohimin

Ertinya:
Ya Allah bagi Engkau kami berpuasa dan dengan Engkau beriman kami dengan rezeki Engkau kami berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.

Doa Selepas Berbuka Puasa

Maksud:
Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu. 

-

Sebaik-baik doa berbuka puasa ialah doa yang diwariskan oleh Nabi kepada umatnya. Ketika berbuka puasa Nabi membaca,

“Telah hilang rasa haus dan telah basah segala urat, semoga kami tetap berpahala, insya Allah”. (Hasan, Hadis Abu Dawud, Daruqutni dan Al-Hakim)
_____


Tautan lain yang berguna untuk semua, Boleh baca ,  klik link di bawah:

Jika mahu tahu syarat sah puasa, syarat batal puasa,  apa yang makruh , mengandung di bulan puasa boleh puasa ke tak, hukum merasa makanan dan bercium (suami isteri) di bulan ramadan , tentang suami isteri baru berkahwin (pengantin baru), pendek cerita, semua tentang puasa , ulangkaji sini, cek di :

WWW.Radiofastfm.com



Sekian, Jazakallahu khayran jaza' 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar